کد خبر 1448716
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
تیته: این همان فوتبالی است که من به آن اعتقاد دارم

تیم ملی فوتبال برزیل بعد از ناکامی در جام جهانی قطر در آغاز چالشی جدید قرار گرفته و مشخص نیست برای بازگشت به دوران شکوه گذشته، تحت هدایت مربی بومی قرار می‌گیرد یا توسط یک مربی نامدار خارجی کوچ می‌شود.

به گزارش مشرق، همه چیز در جاده افتخارآفرینی برای برزیل دو هفته قبل در پایان دوئل فراموش نشدنی با کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲ به پایان رسید. تیمی که با گلی رویاپردازی قدم به مسابقات قطر پا گذاشته بود، ۹۰ دقیقه بدون گل مقابل کروات‌ها مساوی کرد.

در ۳۰ دقیقه وقت اضافه، ابتدا با گل دقیقه ۱۰۵، نیمار قفل دروازه کرواسی را گشود و پیش افتاد. با این همه وقتی پتکوویچ، مهاجم تیم اروپایی دقیقه ۱۱۷ دروازه‌اش را فروریخت، اولین ضربه مهلک و کشنده را در بازی دریافت کرد.

جانشین تیته در برزیل کیست؟

تحت تاثیر همین ضربه ویرانگر، در ضربات پنالتی نیز ۴ بر ۲ مغلوب کرواسی شد تا در مرحله یک چهارم نهایی ۲۰۲۲ حذف شود و بلیت بازگشت به وطن را اوکی کند.

با این اتفاق تلخ، دوره حضور «تیته» نیز به عنوان سرمربی برزیل به پایان رسید.

جانشین تیته در برزیل کیست؟

*بازیکنی که به تیم ملی نرسید

«آدنور لئوناردو باچی» معروف به تیته ۶ سال قبل مسئولیت سلسائو را قبول کرده بود. او که در زمان جوانی هافبکی تکنیکی اما گمنامی بود، هیچوقت به بازی در تیم ملی نرسید. نمی‌دانست بازی کردن برای تیم زردپوش مقابل هواداران پرشور و خون‌گرمش، چقدر هیجان‌انگیز است.

اما همین چهره، در دوران مربیگری توانست بعد از کار در تیم‌های بیشماری از جمله سائوکتانو، مینیرو، پالمیراس، اینترناسیوناله، کورینتیانسِ کشورش و نیز الوحده و العین امارات، روی نیمکت مربیگری «زرد قناری‌ها» هم بنشیند.

در ژوئن سال ۲۰۱۶ بعد از یکسری رایزنی‌ها برای کار در تیم ملی قرارداد بست و جانشین دونگا شد. پس از آن تیمش را در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هدایت کرد و تا یک چهارم نهایی بالا آورد.

تیته ۶۱ ساله که در نقش مسئول فنی برزیل، به این ترتیب کار کرد، می‌خواست در پایان حضورش، قهرمانی را برای برزیل بگیرد و در تاریخ، نامش جاودانه شود. اما ناکامی مقابل کروات‌ها، او را از این هدف و خواسته دور کرد.

او ساعاتی بعد از فاجعه حذف گفت: شکست دردناکی بود؛ اما من با خودم قهر نیستم. یک سال و نیم قبل گفتم آدمی نیستم که دوگانه حرف بزند. بازی نکردم که برنده شوم و شکل دراماتیک به کار دهم و بخواهم با خواهش دیگران بمانم. هر کسی که مرا بشناسد، می‌داند حرفم، یکی است. یک جا نمی‌گویم می‌روم و بعد در جایی دیگر بگویم، می‌مانم. در یک کلام باید بگویم کارم و دورانم در تیم برزیل تمام شد.

جانشین تیته در برزیل کیست؟

*پایانی کاری تلخ

تیته گفت: تصمیمم قطعی است و همه هم این را می‌دانند اما چه خوب می‌شد اگر پایانی خوش بود.

به این ترتیب دوره حضور چندین ساله تیته در سلسائو به آخررسید. او که در جام جهانی قبلی، مدعی بود تجربه کافی نداشته که تیمش را مقابل بلژیک در یک چهارم نهایی از شکست نجات دهد، بعد از ۴ سال، با «ناکامی تکراری» مواجه شد.

مربی پرتجربه ادامه داد: این ماجراجویی برای من تمام شد. ۱۸ ماه قبل گفتم که در مسیر تکامل در یک فرایند هستیم. جام جهانی ۲۰۱۸ یک فرایند بازیابی برای احیای تیم بود که اکنون همان ادامه دارد و در آینده می‌توان نتیجه‌اش را دید.

جانشین تیته در برزیل کیست؟

*۸۱ بازی در ۶ سال

تیم ملی برزیل در دوران ۶ ساله حضور تیته، ۸۱ بازی انجام داد که به ۶۰ برد رسید، ۱۵ تساوی کسب کرد و ۶ بار نیز باخت.

در این تعداد بازی تیم او ۱۷۴ گل به حریفان زد و ۳۰ گل دریافت کرد. ضمن آنکه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مالکیت توپ را در مسابقاتش در اختیار داشت.

به طور کلی «مربی کنار رفته» تلاش زیادی کرد تا روح و نشاط گذشته را به تیم بازگرداند. به باور تحلیل‌گران در کارش هم تقریبا موفق بود اما در عین حال مرتکب اشتباهاتی هم شد.

جانشین تیته در برزیل کیست؟

در همان بازی با کرواسی هم مرتکب اشتباه شد. یکی همان موردی بود که خبرنگار روزنامه مارکا آن را در تحلیلش چنین عنوان کرد:

در دقیقه ۶۴ و در حالتی که بازی بدون گل بود، تیته اقدام به تعویض کرد. او وینیسیوس جونیور را از بازی بیرون آورد و به جایش رودریگو گوئس را به بازی فرستاد. وینیسوس مهاجمی خطرناک است که از سمت چپ می تواند ایجاد خطر کند. در نیمه اول بازی هم وینیسوس، خطرناک‌ترین عضو تیم برزیل بود. آیا نمی‌توانست در کل بازی، خطرساز باشد؟

*تنها عنوان قهرمانی

تیته در حالی با غم و اندوه از تیم برزیل رفت که تنها عنوانش، قهرمانی مسابقات کوپا آمریکای ۲۰۱۹ بود. در فینال آن جام تیمش، با وجود ۱۰ نفره بودن، پرو را ۳ بر یک مغلوب کرد و فاتح بازی‌ها شد.

وی در فوریه امسال تاکید کرد که تصمیمش قطعی است و بعد از جام جهانی قطر از مقامش کناره‌گیری می‌کند.

تیته دلیل این امر را خستگی سال‌ها ناشی از کار سنگین مربیگری دانست و توضیح داد که بعد از آن می‌خواهد وقتش را با خانواده سپری کند.

*زمان می‌تواند پاسخ دهد تیته چکار کرد

او که حالا دو هفته است به برزیل بازگشته، در مورد میراث خود در تیم ملی می‌گوید: اکنون نمی‌توانم چیزی بگویم. چون واقعا ناراحتم. مثل هر برزیلی دیگری که از باخت و حذف تیم ملی ناراحت شده، من هم افسرده هستم اما فکر می‌کنم زمان می‌تواند به این پرسش بهتر از من، پاسخ دهد. به هرحال نمی‌توانم تمام کارهای انجام شده را طبقه‌بندی کنم و نمره دهم. این کار را رسانه‌ها خیلی بهتر از من می‌توانند انجام دهند. آنها با گذشت زمان و فروکشِ احساسات، با دیدی منطقی می‌توانند ارزیابی خوبی انجام دهند. اما من بعد از این حذف، واقعا توانش را ندارم.

جانشین تیته در برزیل کیست؟

*چالش انتخاب جانشین برای تیته

با بسته شدن پرونده کاری تیته در تیم برزیل، بحث انتخاب جاشین برای وی سوژه‌ای داغ شد. در اولین روزهای بعد از ناکامی، رسانه‌ها گزینه‌های داخلی نظیر «مانو منزس»، «آبل فریرا» و «دوریوال جونیور» را مطرح کردند.

این گزینه‌ها در حالی مطرح شدند که قبل از جام برخی منابع حتی گفتند تماس‌هایی با پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی گرفته شد. اما یکی، دو مقام مسئول عنوان کردند برزیل توان پرداخت سالیانه حقوق ۲۰ میلیون یورویی را به مربی سیتیزن‌ها ندارد.

در روزهای اخیر هم گزینه‌های خارجی زیادی برای جانشینی تیته مطرح شدند. از کارلو آنچلوتی ایتالیایی تا زین‌الدین زیدان فرانسوی و سرانجام نام توماس توخل آلمانی برده شد.

حتی برخی رسانه‌های محلی مثل اوگلبو گزارش دادند رایزنی جدی با لوئیس انریکه، سرمربی کنار گذاشته شده اسپانیا در جام جهانی ۲۰۲۲ مد نظر است.

حالا آنالدو رودریگس، رئیس فدراسیون فوتبال برزیل با چالش بزرگی به اسم گزینش مربی کارآمد مواجه است. او موظف است به گزینه‌ای فکر کند که توان احیای تیم پرستاره و بازگرداندن آن به روزهای خوبش را داشته باشد. به همین خاطر باید صبر کرد و دید برای نشستن روی نیمکت تیم ملی شرایط لازم را دارد و آیا برزیل که خود روزگاری مهد پرورش مربیان درجه یکی بود، به سوی مربیان درجه یک خارجی خواهد رفت یا همچنان با مربیان خویش دور جدیدی را آغاز می کند.

اندکی صبر و تامل به این پرسش‌ها پاسخ لازم را خواهد داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس